Deze jonge ouders gebruiken deelauto’s in Wassenaar: ‘Die flexibiliteit is heel fijn’
Ervaringsverhalen
Tom (33) en Niki (35) uit Wassenaar gebruiken regelmatig deelauto’s van MobiGo. Zo kan pasgeboren zoon Ivo gemakkelijk mee naar vrienden en familie. Gewoon door het kinderzitje te monteren op de achterbank. Via speciale WhatsAppgroepen onderhouden Tom en Niki contact met andere gebruikers in de wijk. Een groot voordeel vinden zij. ‘Alles is bespreekbaar.’ Welke voordelen biedt dit contact nog meer? En een deelauto gebruiken wanneer je een kind hebt, hoe werkt dat?
Wij delen een deelauto met buurtgenoten bij ons in het dorp. Het zijn mensen die allemaal wat met duurzaamheid hebben. Het zijn voor ons warme contacten. We hebben contact met hen via de app. En onze ambitie is om te zorgen voor minder auto’s op straat, minder parkeerplekken en daardoor meer groen en meer ruimte voor speelmogelijkheden.
‘Van het regelen tot aan het rijden: Het is allemaal erg handig en gemakkelijk’, vertelt Niki enthousiast. ‘Alles gebeurt via een app: daarin kun je zien welke auto’s beschikbaar zijn, en er een reserveren.’ Ook de auto openmaken gaat via de app. Een autosleutel is er niet. ‘Die kun je dus ook niet meer vergeten’, zegt ze lachend.
Thuis bevallen
Via WhatsApp communiceren gebruikers met elkaar over waar de auto staat, wie ermee door de wasstraat gaat, enzovoort. Eens in de zoveel tijd ontmoeten ze elkaar. Bijvoorbeeld bij feestelijke momenten zoals de onthulling van een eigen parkeerplek, of een (kennismakings)borrel.
Het zijn gebruikers in warme kring, die zich samen eigenaar voelen. Dat heeft zo zijn voordelen. Zo mocht een van de auto’s tijdelijk bij Tom en Niki voor de deur staan toen Niki hoogzwanger was. ‘Ik wilde thuis bevallen. Maar van tevoren weet je natuurlijk niet of je alsnog naar het ziekenhuis moet. Daarom was het fijn om voor de zekerheid een auto dichtbij te hebben.’
‘Omdat je elkaar toch een beetje kent, konden we met elkaar iets regelen.’
Alles is bespreekbaar
Ook al heeft de auto in principe een vaste plek, voor de hoogzwangere Niki maakte de groep een uitzondering: een aantal weken stond de auto bij Tom en Niki voor de deur, totdat Niki bevallen was. Tom: ‘Omdat je elkaar toch een beetje kent, konden we iets regelen. Die flexibiliteit, dat dat kan is heel fijn. Alles is bespreekbaar.’
Afwegen wat je nodig hebt
Tom en Niki kunnen kiezen uit vier verschillende auto’s, die verspreid staan door Wassenaar, waaronder een Nissan Leaf, een Peugeot en een - iets goedkopere - Opel Corsa. Er valt dus te kiezen, en dat is fijn. Niki: ‘Hierdoor ga je nadenken over waar je naartoe moet en wat de auto moet kunnen.’
‘Je kunt altijd vragen of degene die de auto gereserveerd heeft, wil ruilen.’
‘De Nissan Leaf bijvoorbeeld, die kan de meeste kilometers rijden. Moet je een verre rit maken, dan neem je die het liefst zodat je onderweg minder vaak langs de weg hoeft te staan om te laden.’ Is de auto van je keuze al bezet, dan biedt de WhatsAppgroep nog een fijn voordeel. Niki: ‘Je kunt altijd vragen of degene die de auto gereserveerd heeft, wil ruilen.’
Altijd een beschikbaar
Omdat er zoveel auto’s zijn, is er altijd wel een beschikbaar voor de tijd dat Tom of Niki er een nodig heeft. Tom: ‘Ik pak de deelauto graag wanneer ik moet fluiten bij een korfbalwedstrijd. Of wanneer ik voor mijn werk als ecoloog het veld in moet.’ Niki pakt de deelauto graag wanneer ze naar vrienden en familie gaat, in Amsterdam of Utrecht.
Isofix
Gaat Ivo mee, dan kan de Maxi-Cosi gemonteerd worden op de achterbank. Ook hebben alle auto’s bevestigingspunten voor autostoeltjes met Isofix. Niki: ‘Ook heel fijn voor de keren dat mijn nichtje bij ons logeert. Die neemt altijd haar eigen stoeltje met Isofix mee. Die klikt Tom gemakkelijk in de deelauto vast. Zetten we de deelauto weer terug, dan klikken we de stoel er weer uit.’
‘De een gaat door de wasstraat, de ander pompt de banden een keertje op.’
Schoon en netjes
Gebruikers houden zelf de auto’s schoon en netjes. Tom: ‘De één gaat door de wasstraat, de ander pompt de banden een keertje op. We doen het allemaal graag, omdat we ons voor de auto’s verantwoordelijkheid voelen.’ Het klinkt misschien als aardig wat tijd die elke gebruiker erin steekt, maar dat valt volgens de twee wel mee. Niki: ‘De auto’s hoeven natuurlijk niet elke week door de wasstraat.’
In elke auto ligt een boekje waarin gebruikers bijhouden wanneer de auto voor het laatst is gewassen, en een strippenkaart voor de wasstraat. Niki: ‘Je hoeft dus niet zelf de auto te wassen. Je rijdt door de wasstraat en de strippenkaart krijgt een knip.’ Is de kaart vol, dan wordt er een nieuwe kaart geregeld.
Motivatie om deelauto te gebruiken
Drie jaar geleden zijn Tom en Niki in Wassenaar begonnen met deelauto’s te gebruiken. Nog steeds zijn ze er erg blij mee. Ze hopen dat in de toekomst nog meer mensen in Wassenaar deelauto’s gaan gebruiken. Zodat de ruimte op straat die nu gereserveerd is voor parkeerplekken, kan worden gebruikt voor iets anders. Tom: ‘Bijvoorbeeld voor bomen, struiken of speelplekken voor kinderen. De auto’s die er nu staan nemen veel ruimte in en staan constant stil. Dat vervuilt ons straatbeeld. Fijn als daar wat anders kan komen.’