Autodelen zorgt voor meer buurtcontact: ‘Alles kan, niets is verplicht’
Ervaringsverhalen
Veel meer ruimte door minder auto’s in de wijk, die hierdoor ook nog eens anders ingericht kan worden. Het is een van de grote voordelen die Marloes (40), Lara (45) en Lennart (38) zien sinds zij in hun Haagse wijk Rustenburg-Oostbroek deelauto’s gebruiken. Samen met buurtgenoten gebruiken ze twee elektrische deelauto’s van particuliere aanbieder OnzeAuto. Dit doen zij op een manier die aansluit bij hun wijk: een vorm van autodelen die tussen een coöperatie en een commerciële aanbieder in zit. De gebruikers hebben onderling contact via een officiële appgroep.
Hoi! Sinds 15 april zijn wij gestart hier in Rustenburg-Oostbroek met het delen van twee elektrische auto's Samen met ongeveer 15 buurtgenoten, en dat bevalt eigenlijk heel goed. Ja, het is heel fijn om dit samen te doen. Het sociale aspect is heel belangrijk. Je leert je buren kennen en als er iets is, als jij iets niet snapt van de auto dan kun je dat in de appgroep vragen en dan krijg je heel snel antwoord van buren. Als je iets kwijt bent in de auto, dan wordt dat ook geregeld als iemand anders net die auto heeft geleend. En we houden hem ook samen schoon. Dus iedereen let er extra op. Als hij vies is, dan wordt hij schoongemaakt We kunnen hem ook door de wasstraat gooien met zijn allen Dus dat is hartstikke fijn.
Hoe werkt dat precies? Lennart vertelt: ‘De particuliere aanbieder levert de auto’s en verzorgt de service en administratie eromheen.’ Zo zorgt de aanbieder ervoor dat de auto’s verzekerd zijn en dat beide auto’s een laadpas hebben. ‘Ook verrekenen ze alle termijnbedragen, en zorgen ze ervoor dat er een vervangende auto is als er een kapot is’, vult Marloes aan.
Lennart: ‘Er zit dus best veel ondersteuning bij. Daarvoor betaal je dan ook wel wat extra; meer dan wanneer je bijvoorbeeld via een coöperatie alles zelf zou regelen.’ De gebruikers zijn bereid dat te betalen, want, zegt Lennart: ‘Doordat de aanbieder verantwoordelijk is voor het onderhoud, bespaar je jezelf tijd en geld. Als de auto gekeurd moet worden of banden moeten worden vervangen, wordt dat gewoon geregeld. Ik kan de auto gebruiken wanneer ik wil, de rest wordt voor ons geregeld.’
Leuk sociaal stukje
Deze vorm van autodelen zit een beetje tussen het delen via een coöperatie en delen via een commerciële aanbieder in. ‘Met een leuk, sociaal stuk’, vertelt Marloes. Gebruikers onderhouden onderling contact over de deelauto’s in een WhatsAppgroep waaraan ook iemand van OnzeAuto deelneemt. Lara: ‘Staat de auto bijvoorbeeld op een andere plek dan normaal, dan kunnen we dat via de app makkelijk met elkaar delen.’
‘Behoor je tot hetzelfde huishouden, dan kun je op hetzelfde abonnement rijden.’
Vragen aan de leverancier kunnen ook in de app gesteld worden. Zo vroeg Marloes laatst of haar vriend ook op haar abonnement in de deelauto mag rijden. Dat kan dus, als je tot hetzelfde huishouden behoort. ‘Je hoeft dan alleen je rijbewijs aan OnzeAuto door te geven.’ Omdat ze niet wist hoe ze dat moest doen, vroeg ze dat in de app. Daar reageerde een medewerker van OnzeAuto op, die haar verder hielp.
Wat meer gedoe
Het lijkt lastig om een echt nadeel van deze vorm van autodelen te bedenken. Toch kan Marloes zich voorstellen dat het voor ouders met peuters wat meer gedoe kan zijn om een deelauto te pakken. ‘Mijn zoontje is wat ouder en heeft geen kinderzitje meer nodig. Maar peuters en kinderen die jonger zijn, moeten wel mee in een autostoeltje en die moet je bij elke rit monteren en demonteren. Dat kan lastig zijn.’
Tegelijkertijd kan in deze vorm van autodelen ook juist de oplossing schuilen. ‘Binnen de groep kan je daar afspraken over maken. Dat je het stoeltje mag laten zitten, bijvoorbeeld.’ Met een groep auto’s delen maakt dat dit soort dingen samen afgesproken kunnen worden, om ervoor te zorgen dat iedereen in het plaatje past. Lennart: ‘Dan kan even wennen zijn in deze individualistische samenleving. Misschien zijn we ook een beetje vergeten dat we samen dingen kunnen organiseren.’
Blok aan mijn been
Eigenlijk zien de drie alleen maar voordelen in het gebruik van deelauto’s. Zowel individueel als collectief. Lennart: ‘Voor mij voelt een eigen auto vooral als een blok aan mijn been. Hij staat de hele tijd stil voor de deur en op de achtergrond lopen de kosten door. Ik zie dus vooral geld wegvliegen, dat is zonde. Dat geldt vast ook voor veel anderen.’ Lara is ervan overtuigd dat het gebruiken van deelauto’s de toekomst heeft. ‘Scooters en fietsen delen, dat vinden we nu al heel normaal. Dat gaat ook nog wel met auto’s gebeuren. Eigenlijk is dat ook heel logisch: dat je iets deelt dat veel ruimte inneemt.’
IJzer van de straat
‘Daarnaast halen we er ook nog eens veel ijzer mee van de straat’, vult Marloes aan. De ruimte die dit oplevert is van harte welkom in de wijk, waar ruimte al schaars is en een hoge parkeerdruk heerst. Marloes: ‘Met minder auto’s neemt die druk af en kan de overgebleven ruimte anders, beter ingericht worden. Zodat we beter om kunnen gaan met klimaatverandering en hittestress in de stad, nu en in de toekomst.’
'Vertrouw erop dat het uiteindelijk ook echt iets oplevert.’
Tot slot: welke tip heeft Lara voor anderen die ook eenzelfde initiatief willen opzetten in hun wijk? ‘In het begin kost het misschien wat tijd om genoeg mensen bij elkaar te krijgen. Geef vooral niet op als het wat langer duurt. Vertrouw erop dat het uiteindelijk ook echt iets oplevert.’ Daarbij helpt het om mensen aangehaakt te houden via een appgroep. ‘Zeker als het proces wat langer duurt. Zo blijven mensen op de hoogte.’