Voordelig elektrisch rijden terwijl je ook nog eens die leuke buren leert kennen. Autodelen via een coöperatie biedt vele voordelen. Hoe is het om dit samen met je buren te doen? En welke voordelen biedt het nog meer? In dit verhaal vertellen Shelley, Ad en Lennart hun ervaringen. Samen met 47 andere huishoudens delen zij vijf verschillende auto’s in de Haagse wijk Bezuidenhout, via de coöperatie Bezuidenhout DEELt. ‘Hartstikke leuk om dit met je buren te doen!’ 

0:00
0:00
/
0:00

Ook een deelauto proberen? Klik hier ...

Een stukje vrijheid 

‘Autodelen creëert een stukje vrijheid’, opent Shelley (28). Dat is een ander gevoel van vrijheid dan toen ik een eigen auto voor de deur had, want die wilde ik per se gebruiken. ‘Je betaalt er immers voor.’ Autodelen werkt andersom. ‘Je gaat juist nadenken voor welke verplaatsing je wel en niet een auto nodig hebt. Vaak blijkt dan dat je in de stad veel met de fiets of het openbaar vervoer kunt doen.’ Shelley en haar partner gebruiken de deelauto dan ook vooral voor ritjes waarbij zware of grote dingen vervoerd moet worden, om naar natuurgebieden of vrienden ver weg te gaan.  

Fijn en toegankelijk 

In een app zien gebruikers welke auto’s er beschikbaar zijn, en kunnen zij een auto reserveren. Er kan gekozen worden uit 5 verschillende auto’s. Zo staat er altijd eentje klaar. Gebruikers die voor het eerst een auto reserveren, krijgen een incheckgesprek. Hierbij legt een bestuurslid hem of haar alles uit; hoe de app en auto’s werken, maar ook hoe je bijvoorbeeld de laadpaal loskoppelt. Een fijn voordeel van het delen binnen een coöperatie, vindt Shelley. ‘Fijn en toegankelijk, dat je iemand alles kan vragen. Dat schept gelijk een band.’  

Samen iets opzetten  

De leden van de coöperatie zijn zelf verantwoordelijk voor het schoonhouden van de auto’s die ze gebruiken. Beheerders zorgen ervoor dat onderhoud wordt gepleegd, het bestuur is verantwoordelijk voor de besluitvoering. Dit concept - samen met buren iets opzetten en beter maken - was voor Lennart (53) een belangrijke motivatie om zich aan te sluiten bij de coöperatie. Al hadden zijn buren niet direct verwacht dat Lennart dat zou doen. 

Grote meerwaarde 

‘Ik was erg gehecht aan mijn Mercedes’, zegt hij. ‘Weekendjes weg, boodschappen, het wegbrengen van de kinderen, daar was hij handig voor.’ Toch stond de Mercedes ook vaak stil. Tegenwoordig gebruikt hij een van de auto’s van de coöperatie. Dat hij kan kiezen uit verschillende merken en modellen, vindt hij een grote meerwaarde. ‘Je kan gaan voor modern met de Tesla, voor een SUV van Hyundai of juist een kleinere Renault Zoe. Elektrisch en dus beter voor het milieu. Privé zo’n auto aanschaffen is een stuk duurder. Terwijl ik, wanneer ik ze deel, juist goedkoper uit ben.’ 

Beeld: © Valerie van Niel

Ad (links) en Lennart (rechts) met achter hen de Renault Zoë (links) en de Tesla (rechts)

Voordelen van delen 

Ook buurman Ad (65) is blij met de voordelen die het delen van auto’s hem biedt. Toen hij twee jaar geleden met pensioen ging, werd een eigen, grote auto voor de deur overbodig. Buren wezen hem op de coöperatie, die op dat moment opgestart werd. Na zes maanden op proef mee te hebben gedaan, was Ad verkocht. Sindsdien pakt hij een deelauto wanneer hij die nodig heeft. Bijvoorbeeld voor een ritje met de kinderen en kleinkinderen wanneer zij op bezoek zijn. 

Vaste plek met eigen laadpaal 

Wat Ad betreft, biedt het delen via de coöperatie zoveel voordelen dat het niet opweegt tegen het hebben van een eigen auto. ‘In plaats van één heb ik nu vijf auto’s die allemaal een eigen plek met laadpaal in de wijk hebben.’ Een parkeerplek zoeken hoeft niet meer. Uniek voor wonen in een stad, waar een gebrek aan ruimte al snel voor parkeerproblemen zorgt. Die druk op de ruimte neemt af wanneer buren een eigen auto wegdoen om er in plaats daarvan een te gaan delen, legt Ad uit. ‘Wij hebben met 50 huishoudens al zo’n 40 auto’s ingeruild.’  

Persoonlijk leren kennen 

Tot slot hebben Lennart, Ad en Shelley dankzij de coöperatie veel mensen uit de buurt persoonlijk leren kennen. Het is een van de grootste voordelen wanneer je autodelen samen organiseert, vindt Shelley: ‘Hartstikke leuk om dit met je buurt te doen.’

Uitdagingen 

Bij het opzetten van een coöperatie komen ook uitdagingen kijken, vertelt Lennart: ‘Allerlei mensen die zoiets voor het eerst samen organiseren: je moet maar afwachten of dat goed gaat, ook met het financiële gedeelte.  Dat kan een uitdaging zijn, omdat deelnemers per maand verschillende bedragen betalen op basis van welke auto en hoeveel ze rijden.’ Gelukkig gaat het in Bezuidenhout tot nu toe erg goed. Lennart: ‘Iedereen neemt het heel serieus, voelt zich verantwoordelijk.’  

Zakelijke aspect

Verantwoordelijkheidsgevoel bij alle deelnemers is belangrijk om zo’n coöperatie te doen slagen, denkt hij. ‘Je moet proberen om een cultuur te creëren waarbij mensen die verantwoordelijkheid ook voelen.’ Daarbij moet ook het zakelijke aspect goed georganiseerd worden. ‘Transparant zijn over de tarieven en afwegingen die je daarin maakt.’ Een bestuur dat bestaat uit mensen die hun rol serieus nemen, is daarbij een cruciaal onderdeel. Zij leggen actief verantwoording af, en communiceren beslissingen duidelijk. Het zijn goede tips voor anderen die een coöperatie willen starten.