Heleen is blije gebruiker van flexibele en schone deelauto

Ervaringsverhalen

Altijd een vrijwel nieuwe (elektrische) auto rijden, al naar gelang je behoefte kiezen welke auto je neemt, geen zorgen hebben over dure reparaties of onderhoud en ook nog eens duurzamer bezig zijn; Heleen (38) uit Utrecht lepelt de redenen waarom zij al jaren graag deelauto’s gebruikt zonder haperen op. Ooit pakte ze af en toe eens de Greenwheels-auto om de hoek, inmiddels is ze een ervaren gebruiker van het brede aanbod in haar buurt. ‘Mijn kinderen hebben nog nooit gevraagd: waarom hebben wij geen eigen auto?’ 

Auto soms toch handiger 

Heleen haalde haar rijbewijs een jaar of vijftien geleden, omdat ze voor haar toenmalige werk het hele land moest doorkruisen met een bestelbus. ‘Ik moest daarna weer helemaal wennen aan een binnenspiegel’, zegt ze lachtend. In de jaren daarop had ze steeds geen echte reden om zelf een auto te kopen. Alles kon met het OV of op de fiets, en dat deed ze ook. ‘Pas toen mijn oudste zeven jaar geleden werd geboren, bleek een auto soms toch handiger. Om mijn ouders in Bergen op Zoom met kerst te bezoeken bijvoorbeeld. Toen zijn we die Greenwheels om de hoek zo nu en dan gaan huren.’

Snappcar werkte geweldig

Dat werkte goed tot er twee jaar later nog een zoon kwam, en er twee kinderstoelen nodig waren. Dat maakte de Greenwheels-auto wat minder aantrekkelijk. ‘Toen ontdekten we Snappcar, waar je bij particulieren huurt. Er bleek zo’n een auto in deze straat te staan, van een jong gezin. Daar zat al één stoeltje in en dat maakte het makkelijker. We hebben het autodelen een tijd onderling geregeld. Als eigenaar hadden zij voorrang, maar wij hadden ook een sleutel en compenseerden hen voor het gebruik, met Greenwheels als back-up. Dat werkte geweldig. We werden zelfs vrienden.’ 

Meer aanbod in de buurt 

Het andere gezin verhuisde helaas, maar gelukkig was het aantal opties intussen verder toegenomen. MyWheels plaatste een Renault Zoe in de buurt, en Heleen ontdekte zo elektrisch rijden. ‘Ik merkte ook dat het autodelen zó soepel liep dat ik geen eigen auto overwoog.’ Inmiddels is ook We Drive Solar in de buurt actief, met een Zoe en een Tesla. ‘Die aanbieder is voordeliger als je relatief veel rijdt. We rijden hun Zoe nu het vaakst voor familiebezoeken en uitjes. Als we op vakantie gaan, zoeken we een geschikte wagen via Snappcar. En MyWheels is onze back-up.’ 

Nooit in garage geweest 

Heleen hoeft dus niet lang na te denken over de voordelen van autodelen. ‘We rijden in een goede auto, meestal elektrisch, en we kunnen dat zo betalen’, zegt ze. ‘We kunnen zo’n auto namelijk echt niet aanschaffen. Ook bij autodelen moet ik wel eens slikken van de rekening, maar ik denk dan maar dat ik nooit de kosten heb die een eigenaar maakt, voor onderhoud of reparaties bijvoorbeeld. Ik hoef me ook nooit af te vragen of de auto in orde is. En als er eens iets mis is, dan bel je de aanbieder. Ik heb nog nooit een garage van binnen gezien.’ 

Heel en een deelauto
Beeld: ©Patrick van den Hurk

Een auto voor elk doel

Heleen is ook erg te spreken over de flexibileit: in principe een kleine auto , een grotere als dat nodig is, een stationcar met dakkoffer voor de vakantie, elektrisch rijden als uitgangspunt en een brandstofauto als de omstandigheden daarom vragen. ‘Soms kan het gewoon niet anders, maar ik verstook al die andere keren tenminste geen benzine of diesel’, zegt Heleen. ‘En ik rij voor die paar vakanties of die ene vervoerklus ook niet alle dagen in een auto die eigenlijk te groot of niet milieuvriendelijk is.’  

Geen onnodige autokilometers

Niet op de laatste plaats komt de duurzaamheid. Naast het feit dat Heleen nu elektrisch kan rijden, maakt ze ook geen kilometers met de auto die ze ook op een andere manier kan maken. ‘Ik zou dat denk ik wel doen met een eigen auto. Dan is de verleiding te groot om toch even te rijden. Ik wil gewoon blijven doen wat ik altijd al deed: het OV of de fiets nemen als dat kan. Zo reis ik ook als ik alleen ergens heen ga. De deelauto is er voor als de kinderen mee gaan, voor uitstapjes en voor vakanties.’ Een ander mooi voordeel is de ruimtewinst in de buurt, zegt Heleen. ‘Het is hier al erg vol, en een eigen auto staat vaak maar stil voor de deur. Met die ruimte kun je leukere dingen doen. Vergroenen bijvoorbeeld. Of er kinderen laten spelen.’

Kleine nadelen zijn er ook

Ziet Heleen dan helemaal geen nadelen? ‘Nou, ook ik heb wel eens meegemaakt dat een auto niet voldoende was opgeladen. Of dat de gebruiker vóór jou te laat terug is. Dan moet je snel een alternatief regelen, en dat kan lastig zijn. En om alles soepel te kunnen organiseren, moet je de auto soms iets langer huren dan je hem daadwerkelijk gebruikt. Dat kost uiteraard wat meer geld. Maar dat weegt allemaal niet op tegen de voordelen. En doordat ik nooit een eigen auto heb gehad, heb ik ook nooit afscheid hoeven nemen van een bepaald gemak. Ik weet gewoon niet beter.’

Geef deelauto’s een kans

‘Dat geldt ook voor mijn kinderen. Voor hun is het normaal om met een stoelverhoger en een stapel Donald Ducks naar een deelauto te lopen die even verderop staat. Ze hebben nooit gevraagd: waarom hebben wij geen eigen auto? Ik besef wel dat autodelen voor mij relatief makkelijk is, in een stad met ruime keuze. Ik heb nog nooit misgegrepen. Dat is misschien anders als je in een kleinere plaats woont. Maar ik zou iedereen willen aanraden om deelauto’s een kans te geven. Via de aanbieders, misschien aangevuld met het lenen van auto’s bij vrienden of buren. Wellicht bevalt het beter dan je denkt!’